Jeg kikka igjennom bokhylla med et poetisk blikk i forbindelse med at bokryggpoesien kom til Norge. Tiger Garté, Roger Pihl og Vidar Andersen står bak prosjeket. De tror bokryggpoesien kan bidra til å redde papirboka, og samtidig være et godt eksempel på hvordan sosiale og trykte medier kan fungere sammen. Etter å levd sitt liv på facebook blei boka Bokryggpoesi utgitt på Juritzen forlag i 2012.

00_bokryggpoesi_illustrasjon_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Bokryggpoesi basert på titler av Lars Saabye Christensen, Ingvar Ambjørnsen, Linda Olsson, Joyce Carol Oates, Stig Sæterbakken og Linn Ullmann. Og svært så ubeskjedent i dette selskapet : boka NORSKE HEMMELIGHETER.

Jeg bidro med bokryggpoesi basert på min egen bokhylle og skrev dette om poesien:

«God bokryggpoesi lages av gode bøker, selv om man nå med rette kan dømme boka etter omslaget! Jeg har plukket mine favoritter som fanget leselysten og har holdt meg klistret til boksidene. Jeg synes det er en fin miks av gode navn og titler som lager historier jeg vil vite mer om.

Spesielt gøy er det at omslaget på min egen bok «NORSKE HEMMELIGHETER» kommer til sin rett. Underveis i designprosessen var ryggen av boka spesielt vektlagt med tanke på at der er ryggen som vil synes i en bokhylle. At bokryggpoesien på en måte løfter frem denne siden av boka er fantastisk. Det har blitt fint å stå med ryggen til!»

00_bokryggpoesi_bok_illustrasjon_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Kan dette være boka som redder papirboka?