Under Barnebokmessa i Bologna lanserte European Illustrators Forum sin Don´t work for free-kampanje på hovedscenen i Illustrators café. Temaet var som overskriften sier: problematikken rundt illustratører som ikke får betalt for jobben de gjør. Blant sakene som var nevnt var f.eks konkurranser med dårlige vilkår og prosjekter der det rett og slett ikke er tatt høyde for at illustratøren skal ha lønnet arbeid.

Akkurat dette punktet -gratisarbeid-  pleier jeg å ha med i min presentasjon når jeg forteller om illustratøryrket hos f.eks Drømmeukene. Det er veldig spesielt at man betaler for å klippe håret, fikse tenna hos tannlegen og selvsagt går innom kassa når man finner noen fine sko i butikken. MEN at en illustratør skal ha betalt for tid og arbeid er plutselig ikke like selvsagt??..

Illustrators café - illustratørenes samlingspunkt under Barnebokmessa i Bologna.

Illustrators café – illustratørenes samlingspunkt under Barnebokmessa i Bologna.

Sammen med flere av styremedlemmene i EIF skal jeg snakke om gratisarbeid og utfordringer.

Sammen med flere av styremedlemmene i EIF skal jeg snakke om gratisarbeid og utfordringer.

Plakaten på storskjem er tydelig og klar!

Plakaten på storskjem er tydelig og klar!

Sekunder før vi går i gang på scenen.  Styremedlemmene i EIF representerer Svenska Tecknare, Kuvittajat (Finland), AI (Italia) og Grafill.

Sekunder før vi går i gang på scenen. Styremedlemmene i EIF som deltar i paneldebatten kommer fra Svenska Tecknare, Kuvittajat (Finland), AI (Italia) og Grafill.