For en stund siden fikk jeg et foto i mailboksen min som satte fart på illustratørhjertet! Fotoet var fra Anette Juliussen, som studerte «Digital kunst og håndverk» på HiOA. Fotografiet viste resultatet fra da hun tok NORSKE HEMMELIGHETER med tilbake til klasserommet og sine elever.

NORSKE HEMMELIGHETER sto nemlig på undervisningsplanen for studentene av faget «Digital kunst og håndverk» i høst, og jeg hadde gleden av å være gjesteforeleser.

Dagene på høyskolen hadde foredrag og workshop med illustrasjon, visuelle virkemidler og budskap på menyen! Med utgangspunkt i NORSKE HEMMELIGHETER så vi på konkrete eksempler på alt fra illustrasjonteknikk til profilering i sosiale media. Det hele endte opp som en utstilling!

Nå har et nytt fotografi dukka opp i innboksen! Denne gang fra Kristina Pettersen som er lærer i valgfaget Design og Redesign på Borgheim ungdomsskole. Hun ga elevene sine i oppgave å designe/illustrere hverandres hemmeligheter og mente at oppgaven var midt i blinken for undomsskoleelever!

Kristina ble med på et lite mailintervju som du kan lese rett under det fine bildet hun sendte oss:

Fargerike hemmeligheter har blitt til i klasserommet!

Fargerike hemmeligheter har blitt til i klasserommet! Foto: Kristina Pettersen

Hvordan valgte du ut hemmelighetene du ønsket at elvene skulle få tegne?
Elevene skrev ned sine egne hemmeligheter på pc, printet og klippet ut, jeg samlet de inn, og deretter trakk de fra boks.

Var det noe spesielt du måtte tenke på eller ta hensyn til mtp barnas alder?
Nå har jeg bare testet dette ut på 10. trinn (15 åringer), men ser at den kunne fungert på alle trinn.

Snakket dere noe rundt tematikken i de ulike hemmelighetene?
Vi gikk gjennom alle arbeidene og valg av teknikk og visuelle virkemidler, men var varsomme rundt tematikken.

Hvordan arbeidet elevene med sin hemmelighet?
Elevene jobbet med hverandres hemmeligheter på en veldig fokusert og kreativ/selvstendig måte.

Var det noe konkret som gjorde at du synes at dette var en annerledes tegneoppgave enn ellers?
Elevene ble modige- fordi det ikke handlet om ens egen hemmelighet, og var uredde ivalg av teknikker og uttrykksmidler. De ønsket å gjøre så godt de kunne.

Husker du om du la merke til noe spesielt med stemningen i klasserommet under oppgaven eller presentasjonen av resultatet på veggen?
Veldig god stemning. Seriøs. proffesjonell. Nå henger de på utstilling på skolens bibliotek, og andre elever kommer og forteller hvor morsom og spennende de syns denne oppgaven er.

Ser du at en oppgave som dette kan gi merverdi til klassemiljøet, eller at tematikk som f.eks mobbing eller annet som kan være aktuelt i en skolehverdag kan snakkes om på en ny måte?
Absolutt.

Hva syntes elevene selv om oppgaven?
Spennende, utfordrende på en ny måte, trygt og godt, aktuellt.

Vil du anbefale et opplegg som dette i skolen?
Absolutt!

Noe annet som kunne være aktuelt å ta med?
Det eneste er at det er viktig å gå gjennom ulike illustrasjonsteknikker med elevene på forhånd. Snakke om ulike visuelle virkemidler, form og farge, og veilde de litt underveis.
Jeg brukte også aktivt siden NORSKE HEMMELIGHETER som inspirasjon og bilde.

Her er oppgaven elevene fikk utdelt.

Her er oppgaven elevene fikk utdelt.