Det kan se ut som en helt ny snøball med NORSKE HEMMELIGHETER har begynt å rulle. Enda en lærer har tatt norske hemmeligheter inn i undervisningsopplegget på skolen, og sendt fantastiske illustrasjoner tilbake til oss!

Denne gangen er det Silje Melhus Sjølli som har engasjert elevene sine i 7. trinn på Slattum skole. Hun forteller at hun er er norsk og kunst og håndverklærer og har jobbet med virkemidler i begge fag for å flette oppgaven sammen.

Jeg har mailintervjuet henne om prosessen og fått flotte illustrasjoner som krydrer det hele!

31a_gjesteforeleser_ungdomskole_visuell_kommunikasjon_skole_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Silje Melhus Sjølli forteller at hun i forkant av prosjektet hadde en time der hun og elevene pratet om illustrasjon og ulike måter å illustrere på før hun introduserte ideen bak norske hemmeligheter. Hun viste frem eksempler hvor virkemidler og illustrasjonene ble diskutert. Dette var en helt ny type oppgave for elevene, så det var viktig at de hadde på plass litt teori før vi satt i gang selv, sier hun.

Hvordan valgte du ut hemmelighetene du ønsket at elevene skulle få tegne?
Elevene skrev opp to hemmeligheter hver på lapper som de leverte i en boks. På forhånd fikk de beskjed om at dette skulle være helt anonymt, og hvis de ikke ville at jeg skulle skjønne hvem det var som hadde levert hva, kunne de skrive med annerledes bokstaver enn de pleide. Jeg skrev alle hemmelighetene inn på data og printet ut. La disse i en boks og lot elevene trekke to hemmeligheter og beholde en av de.

Var det noe spesielt du måtte tenke på eller ta hensyn til mtp barnas alder?
Jeg la stor vekt på hvordan man behandlet hemmelighetene etter man hadde fått de. Noen av hemmelighetene var ganske såre, og det var viktig å minne på at det kunne hende de illustrerte sidemannens hemmelighet.

31b_gjesteforeleser_ungdomskole_visuell_kommunikasjon_skole_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Snakket dere noe rundt tematikken i de ulike hemmelighetene?
Jeg ble overrasket over hvor ærlige mange hadde turt å være med sine hemmeligheter. I og med at det var anonymt var det kanskje lettere å være veldig ærlig. Det var morsomme hemmeligheter, rare hemmeligheter, triste hemmeligheter, sinte hemmeligheter og såre hemmeligheter. Noen av de ga meg klump i magen. Er det noe vi burde sett som vi ikke hadde fått med oss? For noen hjalp det kanskje å bare skrive ned det de følte på en lapp, men jeg passa på å si tydelig etterpå at dersom det var noen som følte at de trengte å snakke med noen voksne om det de hadde skrevet, kunne man prate med meg, noen andre lærere eller helsesøster. Kanskje var det en trøst i å vite at noen vet noe, for mange.

Hvordan arbeidet elevene med sin hemmelighet?
Elevene hadde først en idèmyldring hver for seg hvor de vurderte hvilke materialer de skulle bruke, hvilke motiv og hvordan de skulle få frem sin hemmelighet. Etter de hadde drodla litt på egenhånd ble de satt i tilfeldige grupper der de skulle fortelle hemmeligheten de skulle illustrere, og idèene de hadde. De andre på gruppa skulle komme med tilbakemeldinger på hva de trodde kunne funke og tips til ting de kunne ha med. Alle lagde skisse til hvordan hemmeligheten skulle se ut. Etter dette satt de igang med klipping, liming, skriving, tegning og stempling. Jeg veileda underveis på hvordan man kunne fremheve poenger og symbolbruk.

31c_gjesteforeleser_ungdomskole_visuell_kommunikasjon_skole_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Var det noe konkret som gjorde at du synes at dette var en annerledes tegneoppgave enn ellers?
Dette var en oppgave alle hadde gode forutsetninger for å klare. Mange av de som syns tegneoppgaver er vanskelig, syns denne oppgaven var veldig fin. Det handla om noe helt annet enn kun tegning, tror det var befriende for mange.

Husker du om du la merke til noe spesielt med stemningen i klasserommet under oppgaven eller presentasjonen av resultatet på veggen?
Elevene jobbet fantastisk bra med hemmelighetene. De tok alles hemmeligheter alvorlig, og jeg tror de likte måten å jobbe på. Det var jo deres egne ting, og mange var veldig stolte av resultatet. Planen er at hemmelighetene skal opp på veggen og stilles ut, så andre grupper også kan komme å se.

31d_gjesteforeleser_ungdomskole_visuell_kommunikasjon_skole_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Ser du at en oppgave som dette kan gi merverdi til klassemiljøet, eller at tematikk som f.eks mobbing eller annet som kan være aktuelt i en skolehverdag kan snakkes om på en ny måte?
At hemmelighetene kommer opp på veggen kan være en fin påminnelse om hva andre elever i gruppa tenker på og føler. Tror det kan bidra til litt mer forståelse og empati elevene i mellom. Mange elever vil nok også kjenne seg igjen i hemmelighetene de ikke har skrevet også. For mange kan det være en trøst at de vet at andre har det på samme måte. De er ikke alene.

Hva syntes elevene selv om oppgaven?
Elevene likte det veldig godt, og var veldig ivrige.

31e_gjesteforeleser_ungdomskole_visuell_kommunikasjon_skole_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

Vil du anbefale et opplegg som dette i skolen?
Definitivt! En fantastisk måte å jobbe på, og jeg tror nok mange vokste litt på oppgaven. De ble ble flinke til å illustrere, og vi fikk jobba med til dels vanskelige problemer. Mange hadde hemmeligheter som gikk på forhold til venner og forelskelse, å grue seg til ungdomsskolen, å ha skilte foreldre, å ikke like treninga eller å ikke være best. Jeg mener at det absolutt kan bidra til et bedre klassemiljø å få lufta problemene sine. Man sier jo gjerne ikke det som er vondt å vanskelig. Jeg er kjempestolt av resultatet og syns elevene virkelig har klart å få frem mye bra.

31f_gjesteforeleser_ungdomskole_visuell_kommunikasjon_skole_desillustrert_Cathrine_Louise_Finstad_tekst

(Både elever og foreldre har samtykka til at illustrasjonene kan vises.)

Her kan du se resultatet da Borgheim ungdomsskole gjorde det samme, og da lærer Anette Juliussen tok opplegget til sin klasse etter min gjesteforelesning på HiOA.

NORSKE HEMMELIGHETER holder foredrag, med eller uten workshop, tilpasset ønsket tema og publikum. Ta gjerne kontakt på mail cathrine(at)norskehemmeligheter.no eller på mobil 92 02 15 39.