NORSKE HEMMELIGHETER får stadig forespørsler fra illustratører og andre som ønsker å bidra med illustrasjon eller annet til prosjektet. Dette synes vi er utrolig hyggelig – og vi setter STOR pris på alle mailene vi får.

Fra 2009 frem til juni 2014 har vi dog takket pent nei til bidragsytere. Hovedårsaken er at vi ikke har mulighet til å honnorere, og som selvstendige illustratører er vi prinsipielt i mot gratisjobbing.
Alikevel oppfatter vi at det er interesse fra bidragsytere om å illustrere uten honnorar. NORSKE HEMMELIGHETER tenkte derfor å slippe til en gjesteillustratør som et prøveprosjekt.

Dermed takket vi ja til Olivia Jørgensen som mailet oss på forsommeren i fjor. Vi tok en kaffe, ble kjent og endte med å sende henne et utvalg hemmeligheter! Fra juni og frem til jul har hennes illustrasjoner dukket opp med jevne mellomrom til stor glede for oss og publikum. En av tilbakemeldingene vi har fått lyder f.eks slik: «En ros til Olivia Jørgensen!!! Liker alle illustrerte hemmeligheter, men Olivias liker jeg SPESIELT godt!- ikke til forkleinelse for de andre illustrasjonene.(Ingen hemmelighet, bare litt real ros til en bra side på en varm sommerdag.)»

Vi har spurt Olivia om hvordan hun oppfatter å være gjesteillustratør for NORSKE HEMMELIGHETER, og er superglad for at hun har flere illustrasjoner på lager til prosjektet:

Olivia Jørgensen er illustratør og animatør.

Olivia Jørgensen er illustratør og animatør.

Fortell noen ord om deg selv. Hvem er du, hva jobber du med akkurat nå, hvor kan folk finne deg og arbeidene dine, hva drømmer du om?
Jeg er illustratør og animatør. Jeg jobber som AD assistent i et lite firma som heter Norwegian Toolbox som driver med animasjon, film, og utstillingsdesign. Jeg tegner og modellerer mye. Akkurat nå fokuserer jeg mest på animasjon, og gjør klart en «show reel» som blir en kombinasjon av tradisjonell 2D animasjon, stop-motion animasjon, og data-manipulering. Det er kjempespennende! Arbeidene blir lagt ut på nettsiden min: www.o-jorgensen.com.
Jeg drømmer om mer fred i verden om det går an å være så idealistisk!

Hvordan fant du frem til NORSKE HEMMELIGHETER?
Gjennom en venninne som anbefalte meg å ta en titt på siden. Et godt tips!

Hvilke tanker har du når du illustrerer noens innerste hemmelighet?
Det kommer an på…noen ganger ser jeg for meg et bilde i det jeg leser hemmeligheten, andre ganger er det helt blank. Folk sender inn mye forskjellig, fra mørke hemmeligheter til små hverdagslige hemmeligheter. Det er veldig interessant å vite hva folk er opptatt av, og ikke minst hva de holder for seg selv.

Illustrasjon av Olivia Jørgensen for NORSKE HEMMELIGHETER.

Illustrasjon av Olivia Jørgensen for NORSKE HEMMELIGHETER.

Er det en hemmelighet du ble spesielt fornøyd med hvordan du løste illustrasjonen?
Jeg synes det er vanskelig å plukke ut en! Jeg har et titalls hemmeligheter som jeg er spesielt fornøyd med fordi jeg ler av dem selv! Da er det ofte en litt pessimistisk setning som jeg har illustrert fra synspunktet til et dyr eller noe annet som virker litt absurd, slik at det blir komiskt. Hvis jeg får andre til å smile også, er det lykken for meg.

Illustrasjon av Olivia Jørgensen for NORSKE HEMMELIGHETER.

Illustrasjon av Olivia Jørgensen for NORSKE HEMMELIGHETER.

Hva tror du illustrasjon gjør som virkemiddel i et prosjekt som NORSKE HEMMELIGHETER?
Jeg elsker kombinasjonen av en hemmelighet og en illustrasjon i samme bilde. Man kan enten velge å forstereke hemmeligheten ved å tegne noe som kommuniserer det samme som er skrevet, eller så kan man lage en vri og skape en morsom situasjon utifra en setning som høres negativ ut. For eksempel ved å tegne det motsatte eller noe uforventet. Jeg velger det siste alternativet så ofte som mulig.

Illustrasjon av Olivia Jørgensen for NORSKE HEMMELIGHETER.

Illustrasjon av Olivia Jørgensen for NORSKE HEMMELIGHETER.

Har du lært noe nytt eller fått noen nye tanker om hemmeligheter, illustrasjon av hemmeligheter eller noe annet etter at du bidro til prosjektet?
Jeg føler at jeg har blitt flinkere til å syntetisere en tanke… jeg analysere kjernen til hemmeligheten før jeg går i gang med skissene. Jeg har mye frihet som illustratør i og med at hemmelighetene blir sendt inn anonymt, men noen av temaene er jo litt sårbare, så jeg har jo det i bakhodet. Jeg lurer ofte på hvordan folk reagerer når de ser sin egen hemmelighet på Norske Hemmeligheter!

Har du fått noen konkrete tilbakemeldinger etter at illustrasjonene dine ble publisert på nettsiden?
Ja, for meg har det resultert i et oppdrag der jeg skal lage illustrasjoner for trykk. Hva det handler om er hemmelig inntil videre, men oppdragsgiver så mine illustrasjoner på norskehemmeligheter.no og tok kontakt.