NORSKE HEMMELIGHETER får stadig forespørsler fra illustratører og andre som ønsker å bidra med illustrasjon eller annet til prosjektet. Dette synes vi er utrolig hyggelig – og vi setter STOR pris på alle mailene vi får.

Fra 2009 frem til juni 2014 har vi dog takket pent nei til bidragsytere. Hovedårsaken er at vi ikke har mulighet til å honnorere, og som selvstendige illustratører er vi prinsipielt i mot gratisjobbing.

Alikevel oppfatter vi at det er interesse fra bidragsytere om å illustrere uten honnorar. NORSKE HEMMELIGHETER tenkte derfor å slippe til noen gjesteillustratører som et prøveprosjekt.

Dermed er vi glade for å presentere Gunveig Staven som har bidratt med hemmeligheter til prosjektet fra nyttår og til nå. Ekstra kudos fikk hun for hemmeligheten nederst på denne siden som av publikum ble tolket som en hemmelighet om spiseforstyrrelse. Her trakk vedkommende frem at det var flott å vise denne tematikken i en gutt/mannskropp. Vi er så enig, og forsøker alltid speile samfunnet slik det er både når det gjelder kjønn, form og farge.

Vi har spurt Gunveig om hvordan hun oppfatter å være gjesteillustratør for NORSKE HEMMELIGHETER:

Gunveig Staven

Gunveig Staven da vi snakket om hemmeligheter for første gang rundt juletider!

Fortell noen ord om deg selv: Hvem er du, hva jobber du med akkurat nå, hvor kan folk finne deg og arbeidene dine, hva drømmer du om?

Jeg jobber til daglig som AD i MTG TV (TV3, Viasat 4 og TV6)  Siden jeg jobber med tre forskjellige TV-kanaler og tilsammen ganske mange TV-programmer gjør at jobben er både spennende og variert, og jeg trives utrolig godt.

Akkurat nå er vi midt i vårens premiereperiode, så det er generelt mye på tapetet. Det være seg alt fra fotoshoots, bildebehandling, utendørsreklame, annonser både til print, web, mobil og sosiale medier. En fin liste med deadlines, med andre ord 🙂

For tiden har jeg ikke en oppdatert portfolio liggende ute, men det jobbes med as we speak. Og om kort tid kan jo folk se noe av det jeg har gjort på diverse utendørsflater i byene rundt om i landet. (Snikreklame for TV3 der altså)

Fritiden min bruker jeg på å tegne, sy, lage ting generelt, musikk og trening.

Hva jeg drømmer om er et stort spørsmål jeg synes det er vanskelig å svare på. Jeg kunne jo alltids sagt noe svulstig og stort, men for meg selv og mitt liv så drømmer jeg vel bare om å trives. Altså å ha en jobb jeg trives i og som utfordrer meg slik at jeg lærer mer, økonomisk frihet, gode venner og å reise mer.

ILlustrasjon Gunveig Staven / norskehemmeligheter.no

Illustrasjon Gunveig Staven / norskehemmeligheter.no

Hvordan fant du frem til NORSKE HEMMELIGHETER?

Jeg har fulgt NH helt fra starten men husker ikke helt hvor jeg kom over siden. Kan det ha vært på facebook? Den gangen kom hemmelighetene ut bare én dag i uka; på søndagene. Hver søndag etter trening var et av dagens høydepunkter å sette seg ned med en kopp kaffe og lese ukas hemmeligheter.

Illustrasjon Gunveig Staven/ norskehemmeligheter.no

Illustrasjon Gunveig Staven/ norskehemmeligheter.no

Hvilke tanker har du når du illustrerer noens innerste hemmelighet?

Jeg tolker budskapet på min måte først og ser for meg en mulig måte å illustrere dette på. Så prøver jeg å tenke på alternative tolkninger, for muligens å unngå å bli forutsigbar.

Jeg spekulerer selvsagt også litt på hvem avsenderen er. Hvem er dette mennesket? Hvordan ser han/hun ut? Hvor er han/hun i livet?

Det er veldig gøy å lese andre folks innerste tanker og å se at det er helt vanlig at det finnes masse «rufs» bak fasaden 🙂

Er det en hemmelighet du ble spesielt fornøyd med hvordan du løste illustrasjonen? 

Jeg har ikke lagd så mange illustrasjoner for NH enda, så still meg gjerne dette spørsmålet igjen når det har gått litt tid 🙂

Illustrasjon Gunveig Staven /norskehemmeligheter.no

Illustrasjon Gunveig Staven /norskehemmeligheter.no

Hva tror du illustrasjon gjør som virkemiddel i et prosjekt som NORSKE HEMMELIGHETER?

Jeg har jo selv sendt inn et par hemmeligheter som har blitt illustrert tidligere. Og, det er veldig gøy å se hvordan andre oppfatter det. Kanskje var ikke formuleringen spisset nok, kanskje misforsto den som tegnet. Men likefullt utrolig spennende å se sin egen hemmelighet tatt ut i farger og former.

Har du lært noe nytt eller fått noen nye tanker om hemmeligheter, illustrasjon av hemmeligheter eller noe annet etter at du bidro til prosjektet?

Som nevnt tidligere, så har jeg vel fått øynene opp for at de fleste har sine ting de går rundt og skjuler. Men også at folk er flaue over ting som, i min bok, ikke er noe å bry seg om i det hele tatt.

Tidligere har vi intervjuet Olivia Jørgensen, som også bidrar som gjesteillustratør.