Tidligere i år fikk jeg en fantastisk mail fra en av lærer´ne som har tatt NORSKE HEMMELIGHETER inn i undervisningen i skolen. Silje Melhus Sjølli jobber på Slattum skole og engasjerte sine elever i 7. trinn med illustrasjon og hemmeligheter!
Resultatet ble en bok laget av klassens hemmeligheter og en utstilling på skolen.

I dag har Slattum skole avslutning og hemmelighetene laget under dette skoleprosjektet skal vises på storskjerm! Silje kommenterer under sitt Instagrambilde at «…det er en fordel å ha med lommetørkle..»

Et bilde fra 7. trinn sin avslutning, i kveld skal hele skolen få se.

Et bilde fra 7. trinn sin avslutning, i kveld skal hele skolen få se. (kilde: Instagram/ @ surresilje)

Da jeg mailintervjuet Silje Melhus Sjølli om hun ville anbefale et opplegg som dette i skolen svarte hun:

«Definitivt! En fantastisk måte å jobbe på, og jeg tror nok mange vokste litt på oppgaven. De ble ble flinke til å illustrere, og vi fikk jobba med til dels vanskelige problemer. Mange hadde hemmeligheter som gikk på forhold til venner og forelskelse, å grue seg til ungdomsskolen, å ha skilte foreldre, å ikke like treninga eller å ikke være best. Jeg mener at det absolutt kan bidra til et bedre klassemiljø å få lufta problemene sine. Man sier jo gjerne ikke det som er vondt å vanskelig. Jeg er kjempestolt av resultatet og syns elevene virkelig har klart å få frem mye bra.»

En av hemmelighetene som  ble laget i klasserommet.

En av hemmelighetene som ble laget i klasserommet.

Tusen takk til Silje Melhus Sjølli som har delt prosessen og resultatet med oss. Og takk for invitasjon til generalprøven av kveldens avslutning.

Her kan du se resultatet da Borgheim ungdomsskole gjorde det samme, og da lærer Anette Juliussen tok opplegget til sin klasse etter min gjesteforelesning på HiOA.

NORSKE HEMMELIGHETER holder foredrag, med eller uten workshop, tilpasset ønsket tema og publikum. Ta gjerne kontakt på mail cathrine(at)norskehemmeligheter.no eller på mobil 92 02 15 39.