Denne høsten lanseres Norwegian Illustrators no. 5, og jeg som mange andre har levert inn bidrag til katalogen.

Det var litt å tenke igjennom når valget av arbeidene skulle tas. Hva vil man vise, hvilke arbeider forteller mest om meg og hvordan velge slik at man selger seg som man er og ikke som noe annet.

Jeg har etter noen år funnet min egen plass i illustrasjonspuslespillet. Jeg liker best å jobbe med prosjekter som handler om mennesker og relasjoner. Jeg liker å snakke med og foran folk. Jeg liker å samarbeide med andre som har de samme verdiene som meg. Jeg liker illustrasjon som virkemiddel!

Dette var det jeg kom frem til at illustrasjonene jeg valgte ut til min side i katalogen måtte fortelle om meg.

Det første arbeidet jeg valgte måtte naturligvis bli en illustrasjon fra NORSKE HEMMELIGHETER. Dette er jo prosjektet som har dratt igang veldig mye for meg, og som sådde kornet om at jeg ville bli den illustratøren jeg er.

Illustrasjon fra norskehemmeligheter.no

Illustrasjon fra norskehemmeligheter.no

At akkurat denne illustrasjon ble valgt av mange hundre var også ganske naturlig. Jeg liker at den er fargerik, enkel og funker så godt sammen med teksten.

I tillegg er illustrasjonen ganske kjent fra prosjektet. Jeg har hørt fra flere at den er sett delt mye i sosiale medier, og med det gjenkjennbar.

OG så synes jeg den viser at illustrasjon ikke nødvendligvis må være så riktig-piktig. Hvis jeg hadde fått en tier for hver gang noen sier Da er du vel flink til å tegne da? når jeg forteller at jeg er illustratør, hadde jeg vært rik. Jeg er slettes ingen naturalistisk tegner, som jeg har inntrykk av at de fleste tenker på med «flink til å tegne». Absolutt ikke. Så jeg synes det er fint å vise at det er rom for illustrasjoner som en skeiv iskrem som dette også. Potensielle kunder som måtte bla seg igjennom Norwegian Illustrators no. 5 og velge meg på grunn av iskremen har kommet rett.

Illustrasjonskatalogen lanseres i september 2015 i forbindelse med Barnebokfestivalen i Oslo. Det vil også holdes en utstilling i R21 under lanseringen.