Før sommerferien starta jeg på et nytt, spennende prosjekt. Oppgaven var noe så spesiell som å finne frem til en fjøslukt midt på tjukkeste Grünerløkka!

Fjøslukta er et bilde på det unike et sted eller plass kan ha. Det sies at de som virkelig kan dette med fjøslukt – altså bokstavlig talt – kan lukte hvilket fjøs man har vært i. Det er dette særegne stempelet på plassen du kommer fra. Man kan kanskje ikke sette ord på hva det er som lukter, men lukta kjenner man.

Nå når jeg er ute og jakter på fjøslukta er det mer abstrakt. Jeg skal finne ut hva som gjør en arbeidsplass til akkurat det den er. Hva er det som sitter i veggene hos oppdragsgiveren min, hva er det som gjør at folk kommer på jobben hver dag og hvordan er kulturen på det stedet der de ansatte tilbringer åtte timer om dagen?

Jeg har laget spørreskjema og intervjuet, jeg har lyttet i gangene og stått ved kaffemaskinen. Jeg har notert, skissa og innført. Og jeg synes det kan se ut som det siver en duft ut av dokumentet jeg jobber med…

Notatene krysses ut etterhvert som de er innført i arbeidsdokumentet mitt...

Notatene krysses ut etterhvert som de er innført i arbeidsdokumentet mitt… Føttene mine er skrubba og nylakkerte, så det er ikke de som lukter!