Denne høsten lanseres Norwegian Illustrators no. 5, og jeg som mange andre har levert inn bidrag til katalogen.

Det var litt å tenke igjennom når valget av arbeidene skulle tas. Hva vil man vise, hvilke arbeider forteller mest om meg og hvordan velge slik at man selger seg som man er og ikke som noe annet.

Jeg har etter noen år funnet min egen plass i illustrasjonspuslespillet. Jeg liker best å jobbe med prosjekter som handler om mennesker og relasjoner. Jeg liker å snakke med og foran folk. Jeg liker å samarbeide med andre som har de samme verdiene som meg. Jeg liker illustrasjon som virkemiddel! Dette var det jeg kom frem til at illustrasjonene jeg valgte ut til min side i katalogen måtte fortelle om meg.

Første illustrasjonen jeg valgte var en skeiv iskrem fra kunstprosjektet NORSKE HEMMELIGHETER, den synes jeg viser at illustrasjon ikke må være det jeg kaller «riktigpiktig».

Det andre arbeidet jeg valgte var et veggmaleri fra samme prosjekt. Dette valgte jeg for å vise frem at jeg kan jobbe med store formater og i samarbeid med andre.

Det tredje arbeidet som skal representere meg i katalogen er illustrasjonen jeg laget til trykksaker for Drømmeukene under Mulighetskonferansen tidligere i år. Jeg valgte å kun bruke selve illustrasjonen og fjernet teksten og logo som opprinnelig var på plakatene. Dette gjorde jeg fordi jeg synes det enkle «JA!» sier så mye, og så har jeg jo i bakhodet at katalogen er skrevet på engelsk – og at for mye norsk tekst i arbeidet ville forstyrre.

Illustrasjon som sier JA!  Arbeidet med logo og annen tekst kan ses her.

Illustrasjon som sier JA! Arbeidet med logo og annen tekst kan ses her.