GRATISARBEID, GOD REKLAME OG EN BAG MED PENGER

Siden jeg akkurat nå sitter og flikker på foredraget jeg skal holde for ferskeste kull i høstens Drømmeukene, synes jeg det kunne passe med en liten notis av et innlegg jeg nylig leste på nett.

Drømmeukene handler om mye, blant annet drømmer… Jeg er der for å fortelle om å leve av kreativitet, illustrasjon, blogg og kanskje kunst. Jeg har alltid med et avsnitt om dette med penger. Penger er viktig. Uten penger får du ikke betalt husleia, kjøpt mat eller billett på trikken. Selv om det er så nødvendig med penger, er det noe kjipt med å snakke om det.

Kreative yrker og penger er kanskje en kunst...  (Illustrasjon Paky Gagliano/Society6) Vil du ha kunstige penger på veggen kan du kjøpe det her! For ordens skyld: kjøp via linken støtter både kunstner og denne bloggen.

Kreative yrker og penger er kanskje en kunst…  Vil du ha kunstige penger på veggen kan du kjøpe det her! (Illustrasjon Paky Gagliano/Society6) For ordens skyld: kjøp via linken støtter både kunstner og denne bloggen.

Det går ikke an å leve av at du får “vist deg frem” eller “god reklame”. Nå har ikke jeg prøvd å veksle inn “god reklame” i verken trikkebillett eller en pose med varer på matbutikken, men jeg tipper at de ikke vil akseptere det. Matbutikkledelsen hadde nok ikke gitt meg gratis mat selv om jeg gav dem “god reklame” ved å f.eks twitre, instagramme og blogge om middagen min. Så det er jo litt merkelig at akkurat dette forventes av så mange som jobber i kreative yrker…

Artikkelen jeg nylig leste er skrevet at kunstner Natasja Askelund og peker på at det forventes gratisarbeid av billedkunstnere. Nesten som en selvfølge. Hun sier at hun har opplevd at styrtrike oljeselskaper har ment at «opplevelsen med å reise offshore i angst og beven» er betaling nok for arbeidet hennes. Grøss og gru! Skulle jeg opp i et helikopter over stormfull sjø føler jeg at det hadde vært riktig med et risikotillegg!!

Hvem ha´kke ønska seg en bag med penger? Det kan du få her! (illustrasjon: Paky Gagliano/Society6) For ordens skyld:kjøp via linken støtter både kunstner og denne bloggen.

Hvem ha´kke ønska seg en bag med penger? Det kan du få her! (illustrasjon: Paky Gagliano/Society6) For ordens skyld: kjøp via linken støtter både kunstner og denne bloggen.

Her er et utsnitt fra Dagbladet meninger:

«En elektriker får betalt for å legge inn strøm i huset ditt, tannlegen for å bore i tennene dine, frisøren for å fikse håret ditt, en sykepleier får betalt etter turnus og ansiennitet. Ingen kommer på at Morten Abel skal synge på Blink-festivalen bare fordi det er gøy. Når en komponist blir bedt om å skrive et nytt stykke til Operaen, får hun betalt for jobben. Det blir ikke forventet at hun skal gjøre det gratis fordi det er Operaen, liksom («Hallo! Det er jo virkelig noe å ha på CV-en»). Hvis en forfatter blir bedt om å skrive et skuespill til Det Norske Teatret, regner han med å få lønn. Selv om han blir invitert til premieren og treffer mange kjendiser der, er ikke det nok. Det er annerledes med billedkunstnere. Det blir forventet at de jobber gratis.»

Vil du ha meg som foredragsholder og/eller som leder av workshop kan du sjekke referansene mine her.

Vil du lese hele artikkelen til Natasja Askelund kan du gjøre det her.