I forbindelse med NORSKE HEMMELIGHETER deltok jeg i programmet EKKO på Nrk P2 i forrige uke. Med meg i studio hadde jeg en hemmelighet som et eksempel på hva som blir sendt inn til prosjektet.

Årsaken til at jeg valgte akkurat denne hemmeligheten var at tidspunktet da hemmeligheten ble sendt inn var på nyttårsaften, sånn ca da jeg og mange var klare for å feire det nye året sammen. Det gjør noe ekstra med hemmeligheter som handler om ensomhet…

I tillegg valgte jeg den fordi den var et fint eksempel på hvordan vi tenker når vi lager en illustrasjon.

Teknikken som er brukt er flytende tusj til å lage figuren, mens bakgrunnen og stjernen er lagt på i Photoshop.

Valget av figuren ble gjort fordi den ikke sier noe om kjønn, det kan være en kvinne eller en mann. Det blir opp til den som ser. Den forteller heller ikke noe om alder.

Bakgrunnsfargen ble valgt fordi den fremstår som stille. Og bakgrunnen består kun av denne fargen, slik at figuren kommer frem. Det kan jo passe ekstra fint når hemmeligheten handler om at innsenderen ikke føler seg sett.

Så er det denne stjernen… som er satt inn som et symbol. Det er jo fordelen man har som illustratør; at man kan tolke, trekke fra og legge til. Her var det passelig med en stjerne som forhåpentligvis oppfattes som et lys i mørket for den som eier hemmeligheten.

20_illustrasjon_Radioprogram_cathrinelouisefinstad_desillustrert_illustrasjon_tekst_foredragsholder_foredrag

Programmet kan høres på NRK sin nettside ved å klikke her.

Ekko er et radioprogram på NRK P2 med reportasjer, intervjuer og andre innslag om samfunnsaktuelle og populærvitenskapelige temaer. (kilde: Wikipedia)