Jeg har fulgt Kreativoli, eller Ståle Gerhardsen, på Instagram en god stund nå. Først fordi jeg oppdaget de utrolig kule matpakketegningene som han daglig sendte med barnas matpakker. Det er ingen hemmelighet at jeg er spesielt begeistret for egendrevne kunstprosjekter som lever sitt liv med oppdateringer i sosiale medier;)

Etter en stund ble jeg virvlet inn i likepagen “Fritiden min” på facebook, der Ståle skiller jobb fra fritid og deler enda flere kreative spillopper.
Siste utspill fra multikunstneren var kunstprosjektet “Usett”, der 24 silketrykk var til salgs allerede før verkene var produsert! Med en melding ut i sosiale medier ble alle 24 trykkene revet vekk før noen i det hele tatt hadde sett verken motivet eller fargene.

01_kreativoli_usett_silketrykk_illustrasjon_foredrag_foredragsholder_cathrinelouisefinstad_illustrasjonsagent_desillustrert

Silketrykket «Usett»

Så hva er det som gjør at 24 personer velger å kjøpe kunst til veggen uten å vite hvordan kunstverket ser ut? Jeg kan ikke snakke for de 23 andre, men for meg var det ikke tvil da jeg leste meldingen om silketrykkene som var til salgs.

Som nevnt har jeg en forkjærlighet for fine, gøyale konsepter, så her var jeg midt i målgruppen! Et silketrykk laget i denne konteksten består ikke bare av motivet og fargene, det er jo selve det at man kjøper usett som blir en del av pakka. I tillegg fikk alle som kjøpte silketrykket før det var produsert, en rabattert pris. Med andre ord steg kjøpesummen på verket fra en dag til en annen. Garantert verdiøkning der altså;)

Alt handler ikke om penger, men mye gjør det. Kanskje særlig når man driver egne prosjekter. Derfor er det ekstra fint å kjøpe veggdekorasjonen sin fra kreative utøvere som lager unike ting, framfor å kaste enda mer penger inn i store bedrifter som masseproduserer det de bestemmer at markedet vil ha.

Sånn sett burde kanskje enda flere kjøpe det som ikke står på rad og rekke i gripehøyde på hyllene, men heller lete etter det som skjuler seg i instagramkontoer, facebooksider, blogger, lokale markeder og utstillinger. Det som er usett, enn så lenge…