Forrige uke startet jeg opp undervisningstimer for 2. klasse Illustrasjon på Høyskolen Kristiania. Som alltid veldig hyggelig å treffe studenter! Og ekstra gøy fordi studentene nå skal jobbe med egne prosjekt frem til våren. Det betyr at jeg er så heldig å få sniktitte inn i det som fremtidens illustratører er interessert i akkurat nå.

Mine timer denne gangen skal handle om å finne muligheter til å utvide og strekke et prosjekt. Som for eksempel NORSKE HEMMELIGHETER som har utviklet seg fra å være en blogg til et konsept med utstillinger, teater, en stor Instagramkonto, foredrag og muligheten til å undervise om akkurat dette. Sånn som nå.

I tillegg skal jeg snakke en del om profesjonalisering, inspirert av hverdagen som illustrasjonsagent hos ILLUSTRATØRENE og hvordan vi hos ILLUSTRATØRENE jobber.

16_hoyskolenkristiania_gjesteforeleser_foreleser_cathrinelouisefinstad_desillustrert_illustrasjonsagent

Kaffe, plan og en dæsj med farger.

Disse to verdenene krysset hverandre allerede første undervisningsdag da jeg stilte spørsmålet «Hva koster det om noen vil kjøpe deler av eller hele prosjektet ditt?»

Spørsmål rundt pris er en geleklump det ikke er lett å få tak i. Den varierer, endrer form og farge ut i fra en del faktorer. Det finnes med andre ord ikke et fasitsvar.
Noen av de tingene vi har snakket om i klasserommet var tida det tar å lage en illustrasjon, bruksrettigheter, når er deadline: er det et hasteoppdrag? Bruker man timepris eller ikke… og hvordan blir både illustratøren og kunden fornøyd?

Jessica Hische har skrevet et blogginnlegg om sine generelle tanker rundt pris som kan være nyttig å lese. Hun har i tillegg inkludert et eksempel på en korrespondanse mellom illustratør og AD. Les her.

Når det gjelder bruksrettigheter og annet som er lurt å tenke på når man skal selge illustrasjon kan standardkontrakten til Grafill anbefales. Denne kan du bruke som den er eller sakse til slik at du får den skreddersydd til ditt behov. Med en kontrakt vet både illustratøren og kunden hva som gjelder. Standardkontrakten finner du her.

Tid og timepris kan man få et inntrykk av om man benytter Timepriskalkulatoren som tar hensyn til utgifter man vil ha som selvstendig næringsdrivende. Timepriskalkulatoren finner du her.

Noen ganger er det dog ikke lurt å tenke timepris. Videoen fra The Futur har mange gode eksempler på hvordan du skal tenke på at ditt arbeid er en verdi for kunden din. F.eks er en vanlig t-skjorte uten logo verdt hundrelappen du kjøper den for i butikken. Samme t-skjorte med en Nike-logo er verdt kanskje 499,-. Altså arbeidet ditt er verdt mye mer enn timene du har brukt på å lage f.eks en logo. Hva slags verdi gir arbeidet ditt for kunden din når de kan selge produktet sitt til fem ganger prisen med din tjeneste? Se videoen fra The Futur her.

Maria Piscopo gir tips til prisforhandling i denne videoen. Hvor stor forskjell er det på å si “Jeg fakturerer X kroner for jobben” og “En jobb som dette koster X” ?.. Se videoforedrag her.

En annen anbefaling er episoden «#3 Price Is Right» av podcasten Open for Business. Den finner du her.

Husk også på konsumprisindeksen, en vare koster sjelden det samme år etter år… Konsumprisindeksen og en kalkulator for å regne den ut finner du her.

Undervisningsdagen med studentene ble avsluttet i Grafill sine lokaler med utstillingen «Maga-min, Maga-din, Maga-alle-sin» der 2.klasse Grafisk på Westerdals viste frem egne prosjekt med magasiner. Og gjett hva som skjer?!

En av illustratørstudentene faller pladask for et av arbeidene. «Jeg skal sende en mail og spørre hva det koster» Blir spennende å høre svaret…