Et spørsmål som har dukket opp både når jeg har forelest i forbindelse med NORSKE HEMMELIGHETER og i det daglige liv som illustratør og illustrasjonsagent.

Én ting er jo når man driver sitt eget illustrasjonsprosjekt og selv kan lage egne retningslinjer. Som f.eks at man ikke ønsker å bruke logoer og dermed unngå usikkerhet om “innlegget/illustrasjonen” er sponset eller ei. Eller at man rett og slett ikke ønsker å fremheve noen merkevarer fremfor andre uten at man f.eks får betalt for det.

En annen ting er når bruken av selve logoen skaper merverdi eller mening for illustrasjonen – og illustrasjonen i tillegg er et oppdrag for noen. Hva skjer da? Kan man lage sin egen utgave av logoen, kan man bruke originalen? Hva er det egentlig som gjelder når det er snakk om bruk av logo i en illustrasjon?

Rundt om kring kan man se ulik praksis, og mange jeg har snakket med har ulike meninger om hva som er både fint og lov. Så det er ikke rart at man lurer, og det er kanskje flere svar på dette spørsmålet.

En ting som dog er klinkende klart, er at en logo kan være et åndsverk. Og er den et åndsverk, så kan den ikke endres, etterliknes eller kopieres uten samtykke fra personen som har opphavsrett. Det ville være et brudd på Åndsverkloven.

For meg som heller vil være på den sikre siden, betyr dette i praksis at en logo ikke skal brukes i en illustrasjon med mindre jeg har fått samtykke fra den som har laget originallogoen eller den som har overtatt rettighetene til logoen.

Takk til Grafills advokat som kom med lovteksten som gjorde at jeg valgte meg denne nye generelle retningslinjen. Nå slipper i allefall jeg å lure på om jeg kan bruke en logo eller ei…

Lurer du på hva illustrasjonen så skal koste når du har laget den, kan du lese mer her.

26_foredragsholder_illustrasjonsagent_illustrasjon_cathrine_louise_finstad_desillustrert